بیماری ­های خیار

بیماری ­های خیار

بیماری بلایت برگی خیار(لکه برگی)

عامل بیماری

بیماری گیاهی بلایت برگی با نام‌های دیگری از جمله لکه موجی یا لکه برگی آلترناریایی نیز خوانده می‌شود. بیماری لکه برگی توسط جدایه قارچی گوناگونی روی گیاه شکل می­گیرد که معروف­ترین آن­ها گونه­ی alternaria tenuissima می­باشد. این بیماری جزء بیماری­های مخرب خیار می­باشد که از پراکنش وسیعی در مناطف تحت کشت خیار در جهان برخوردار است و به محصولاتی همچون طالبی، هندوانه، کدو و خیار آسیب می‌رساند.

کیمیا کاران زرین مامطیر

علائم بیماری بلایت برگی خیار علائم بیماری گیاهی بلایت برگی خیار، در ابتدا روی برگ‌های قدیمی بوته دیده می‌شود. علائم اولیه بیماری روی برگ‌ها به شکل نقاط کوچک پراکنده، قهوه‌ای یا زرد رنگ، همراه با هاله ای مایل به زرد می‌باشد. با گسترش بیماری روی برگ‌ها، لکه‌ها گسترش یافته و باعث ایجاد لکه‌های نامنظم، بافت سوخته و قهوه‌ای رنگ می‌شود. در نهایت برگ‌های آلوده پیچیده شده و از بین می‌روند. علائم بیماری روی میوه به شکل نقاط آفتاب سوخته قابل مشاهده است. در بعضی مواقع بافت پودری تیره‌ای روی قسمت‌های آلوده رشد می‌کند.

راه­های پیشگیری و کنترل بیماری بلایت برگی خیار

استفاده از بذرهای مقاوم

تناوب زراعی دوساله با گیاهان غیرمیزبان

شخم عمیق خاک بعد از برداشت

کوددهی مناسب بوته­ها از زمان رشد گیاهچه

استفاده از قارچ­کش­هایی بر پایه مس مانند بردوفیکس و مانکوزب

بیماری ویروس موزائیک خیار

عامل بیماری

بیماری ویروسی موزاییک خیار که به آن بیماری برگ تاولی و یا مخملک نیز گفته می شود در سرتاسر جهان و در هر دو آب و هوای معتدل و گرمسیری اتفاق می­افتد. انتقال و گسترش موزاییک خیار از طریق مایه زنی مکانیکی، بذر، سوسک و حشرات ناقل صورت می­گیرد. مهم ترین ناقل ویروس موزائیک خیار انواع شته­ها می­باشند. ویروس موزاییک خیار برخلاف موزاییک‌های دیگر نمی‌تواند به بذرها منتقل شود و در خاک یا بقایای گیاهان زنده نمی‌ماند.

کیمیا کاران زرین مامطیر

علائم بیماری ویروس موزائیک خیار

علایم این بیماری در روی میزبان های مختلف ممکن است به صورت موزاییک، زخم موضعی ( لکه),کوتولگی ، چین خوردگی برگ ، برجستگی هایی به صورت چینه دانی، نقش حلقوی، تغییر رنگ برگ بافت­ها، لکه های کلروتیک و غیره ظاهر شوند. بوته­های خیار و سایر کدوییان غالبا هفته های اول در مزارع آلوده می شوند برگ­های جوان کوچک چین­خورده، به سمت بالا انحناء پیدا می­کنند و علایم موزاییک نشان می­دهند. فاصله بین گره­ها کم و ساقه کوتاه شده، معمولا رشد آن از ۳۰ سانتی­متر تجاوز نمی­کند. اندازه برگ­های آلوده به اندازه نصف برگ های سالم می­رسد. گیاه بیمار، گل و میوه کم تری تولید کرده، در عوض بوته ها ظاهری پرپشت و کپه ای پیدا می کنند. در حاشیه برگ های مسن ابتدا لکه های کلروتیک و سپس نکروتیک ظاهر می شود. بعدا این لکه ها تمام سطح پهنک را فرا گرفته، برگ­ها خشک می­شوند. برگ های مرده به دمبرگ آویزان شده یا می­ریزند. در این صورت شاخه های مسن لخت به نظر می رسند. در سطح میوه های آلوده تاول های سفید یا سبز تیره ظاهر می شود. این تاول ها غالبا خشن و زگیل مانند، میوه را بد قواره می­کنند. این گونه خیارها غالبا تلخ بوده، اگر جهت تهیه خیار شور استفاده شوند نرم و آبکی می شوند.

کیمیا کاران زرین مامطیر

راه­های پیشگیری و کنترل ویروس موزائیک خیار

استفاده از بذر و نشاء عاری از ویروس

استفاده از بذرهای مقاوم

مبارزه شیمیایی با شته­های عامل انتقال ویروس

بیماری کپک خاکستری

عامل بیماری

بیماری کپک خاکستری یک بیماری شایع خیار به خصوص در کشت گلخانه­ای است. عامل ایجادکننده بیماری کپک خاکستری قارچی به نام Botrytis می باشد. این قارچ از محل­های برش میوه و برگ و همچنین از طریق گلبرگ ­ها می­تواند وارد گیاه شود. زمستان‌گذرانی عامل بیماری در داخل خاک روی بقایای گیاهی و یا روی بذور صورت می‌گیرد. جابجایی خاک یا بقایای گیاهی باعث انتقال عامل بیماری در بین مزارع می­گردد.

علائم بیماری کپک خاکستری

قارچ عامل بیماری روی خیار به گل, میوه, ساقه و برگ حمله می­کند. علایم آن روی برگ, به صورت لکه­های دایره ای شکل کوچک تا خیلی بزرگ دیده می­شوند. آلودگی ساقه, سبب خشک شدن قسمت هوایی بوته می­شود. در صورت شدت آلودگی و ادامهء آن روی میوه, اندام­های سخت و سیاه­رنگی به نام sclerotium (فرم­های مقاوم قارچ در خاک هستند), تشکیل می­شوند. این بیماری باعث خشک شدن جوانه‌های گل‌دهنده بوته‌های خیار نیز می‌شود. در بعضی مواقع روی زخم‌های قدیمی، بافت‌های گرد و تیره رنگ در اندازه کوچک ایجاد شده که عامل زمستان‌گذرانی این قارچ است.

کیمیا کاران زرین مامطیر

راه­های پیشگیری و کنترل  بیماری کپک خاکستری

از تراکم بالای کشت در مزرعه جلوگیری شود

کاهش تراکم و سنگینی خاک

اجتناب از کشت در زیر سایه بان

کود دهی مناسب بوته­ ها

استفاده از ارقام زمستانه کم­گل

مبارزه شیمیایی با استفاده از قارچ­کش­های لوناسنسیشن و سیگنوم به تناوب و با فاصله­ ی هفت روز

بیماری سفیدک سطحی یا کپک پودری خیار

عامل بیماری

سفیدک سطحی نوعی بیماری قارچی است که معمولا در گیاهان اقلیم‌های گرم و خشک مشاهده می‌شود. چندین گونه‌ی مختلف از قارچ‌ها می‌توانند سبب بروز سفیدک سطحی شوند.

علایم بیماری سفیدک سطحی خیار کاملا سطحی است و عامل بیماری در سطح قسمت های آلوده گیاه مستقر می­شود ( بجز مکینه ها که در سلول های اپیدرمی نفوذ می­کند اولین علائم بیماری به صورت لکه های کوچک سفید آرد­آلود روی برگ و ساقه می­باشد که بتدریج سطح آنها را گرد سفید رنگی فرا می­گیرد. آلودگی از برگ­های پایین آغاز و به سمت بالا پیشرفت می­کند. این علائم موقعی ظاهر می­شوند که اولین گل­های خیار باز شده و بوته هنوز ساقه خزنده خود را ایجاد نکرده­اند. با توسعه بیماری پوشش قارچی هر دو سطح برگ را فرا می­گیرد. بافت نرم و نخ مانند سفید رنگ روی برگ پخش می­شود. برگهای مبتلا سفید، خشک و شکننده شده و لکه ها به زودی قهوه ای رنگ می­ گردند. پودر سفید رنگ بر روی ساقه و دمبرگ هم دیده می­شود. در بوته های مبتلا ، میوه ها زودتر از موعد مقرر رسیده ، شبکه پوست آنها خوب تشکیل نشده ، بافت آنها نرم می­گردد. علاوه بر این، گوشت میوه ، بی مزه و ماده خشک آن­ها به طور قابل ملاحظه ای کم می­گردد.

کیمیا کاران زرین مامطیر

علائم بیماری سفیدک سطحی سفیدک سطحی به ندرت گیاه را می­کشد اما می­تواند مانند یک انگل مواد مغذی ضروری و موردنیاز گیاه را ببلعد در نتیجه برگ‌ها ضعیف، زرد و پژمرده می‌شوند. اگر سفیدک سطحی مقدار قابل توجهی از برگ را بپوشاند عمل فتوسنتز دچار اختلال می‌شود و برگ‌های مبتلا به بیماری زودتر از موعد خواهند افتاد. سفیدک سطحی می‌تواند برای گیاهان خوراکی مانند درختان میوه یا سبزیجات مشکلی به مراتب بزرگ‌تر باشد. زیرا کاهش عمل فتوسنتز یا اختلال در آن می‌تواند میزان گلوکز تولیدی توسط گیاه را کاهش دهد و در نهایت بر طعم محصول تأثیر می‌گذارد.

راه­های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک پودری

کاشت ارقام مقاوم به بیماری

از بین بردن بخش‌های آلوده‌ی گیاه

استفاده از ارقام متحمل و مقاوم به بیماری سفیدک سطحی خیار

کاشت بوته ها با فاصله مناسب (جلوگیری از تراکم بالا ) و هرس

استفاده از قارچ­کش­های حاوی مس, بیکربنات سدیم و سولفور

ارتباط با ما:

درس دفتر مرکزی :

تهران خیابان شهید بهشتی- خیابان قائم مقام فراهانی،کوچه ششم، پلاک 6-طبقه 3

تلفن تماس :

021-8795

فکس :

021-88715459

آدرس کارخانه :

مازندران بابل جاده گنج افروز بابلکنار ناحیه صنعتی درونکلا شرقی

تلفن تماس :

011-32535101-3

فکس :

011-32535104

ایمیل :

Info@kkzm.ir

مقالات


آفات برنج

آفات برنج

آفات پسته

آفات پسته

بیماری مرکبات

بیماری مرکبات

بیماری ­های خیار

بیماری ­های خیار

قارچ کش

قارچ کش

کنه کش

کنه کش

دسته بندی


    پروژه ها


    اطلاعات تماس


    ساعات کاری


    شنبه
    8:00 تا 16:00
    یک شنبه
    8:00 تا 16:00
    دو شنبه
    8:00 تا 16:00
    سه شنبه
    8:00 تا 16:00
    چهار شنبه
    8:00 تا 16:00
    پنج شنبه
    8:00 تا 14:00
    جمعه
    تعطیل