علف کش ها

علف کش ها

علف­کش­ها

در اواخر قرن نوزدهم با افزایش مشکلات تهیه نیروی کارگر نیاز به استفاده از روشهای شیمیایی جهت کنترل علفهای هرز آشکار گردید به گونه ای که امروزه به یکی از ملزومات کشاورزی مدرن تبدیل شده است. علف­کش ها مواد شیمیایی هستند که از رشد علف­های هرز جلوگیری کرده و آن­ها را از بین می برند. روش آن­ها برای از بین بردن این گیاهان ناخواسته به اندازه گیاهانی که می­کشند، متنوع است.

انواع سموم علف­کش

این سموم را می توان به دو دسته انتخابی و غیرانتخابی تقسیم کرد. انواع انتخابی برخی از علف­های هرز را از بین می­برد در حالی که به گیاهان دیگر هیچ آسیبی نمی­رسانند. علف کش های غیر انتخابی همانطور که از نام آن مشخص است می تواند تقریباً هر گیاهی را از بین ببرد. انواع انتخابی برای از بین بردن علف های هرز در چمن ها و باغ ها مفید هستند. انواع غیر انتخابی پاکسازی منطقه را هنگام راه اندازی باغ جدید آسان می کنند.

سموم انتخابی را می­توان به علف­کش­های پیش از رویش و پس از رویش تقسیم کرد. علف­کش­های پیش از رویش به خاک اضافه می شوند و بلافاصله پس از ظهور نهال­های جوان از بین می­روند. علف­کش­های پس از رویش معمولاً روی اندام­های هوایی یعنی شاخ و برگ گیاهان اعمال می­شوند و در بافت گیاه جذب می­شوند.

کیمیا کاران زرین مامطیر

زمان استفاده از علف­کش

سموم پیش رویشی معمولا پیش از جوانه زدن علف­های هرز و در اواخر زمستان یا اوایل بهار استفاده می شود، در حالی که سموم پس از رویش در بهار پس از شروع رشد گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند. هنگام استفاده از این ترکیبات در باغ ها، از گیاهانی که نمی­خواهید آنها را از بین ببرید مراقبت کنید. اگر علف هرز را شناسایی کرده باشید، ممکن است بتوانید یک علف کش انتخابی پیدا کنید که بدون آسیب رساندن به گیاهان باغ، علف­های هرز را از بین ببرد.

سموم حاوی گلیفوزیت گزینه خوبی برای کنترل گیاهان و علف های هرز ناشناخته هستند زیرا آنها بیشتر علف های هرز را از بین می­برند. قبل از استفاده از این سموم با ساختن محافظ های مقوایی که در اطراف علف هرز می توانید از سایر گیاهان باغ محافظت کنید.

علف کش ها

روش استفاده از علف­کش

کاربرد در خاک

علف کش­هایی که به خاک اضافه می­ شوند معمولاً توسط ریشه یا شاخه­های گیاهچه­ های در حال ظهور جذب می­شوند و به عنوان تیمار پیش از کاشت یا قبل از رویش استفاده می­شوند. عوامل مختلفی بر اثربخشی سموم مورد استفاده در خاک تاثیر می­گذارند.

علف های هرز با استفاده از مکانیسم های غیر فعال و فعال، علف کش ها را جذب می کنند. جذب علف کش در کلوئیدهای خاک یا مواد آلی, اغلب مقدار قابل دسترس برای جذب علف های هرز را کاهش می­دهد. موقعیت این سموم در لایه­های خاک نیز بسیار مهم است و می­تواند به صورت مکانیکی و در اثر بارندگی حاصل شود. این سموم در سطح خاک تحت چندین فرآیند قرار می گیرند که در دسترس بودن آنها را کاهش می دهد.

فراریت و فوتولیز دو فرآیند متداولی هستند که در دسترس بودن آنها را کاهش می دهند. بسیاری از سموم استفاده شده در خاک از طریق شاخه های گیاهان جذب می شوند و در حالی که هنوز در زیر زمین هستند و منجر به مرگ یا آسیب آنها می شوند.

محلول­پاشی

در محلول پاشی اندام های هوایی گیاه که روی سطح زمین قرار دارند تحت تاثیر سموم قرار گرفته و توسط بافت های در معرض جذب می­شود. اینها به طور کلی علف کش های پس از رویش هستند که در سراسر گیاه جابجا می شوند (سیستمیک) یا در مکان خاصی باقی بمانند (تماسی). موانع خارجی گیاهان مانند کوتیکول ، موم ، دیواره سلول و غیره بر جذب و عملکرد این سموم تأثیر می گذارد.

ماندگاری سموم علف­کش

اگر علف­کش در مدت زمان کوتاهی از کاربرد خنثی شود (طی چند هفته یا چند ماه) دارای فعالیت باقیمانده کمی است. به طور معمول این امر به دلیل بارندگی یا واکنش در خاک است. علف کشی که با باقیمانده زیاد توصیف شده است برای مدت طولانی در خاک ماندگار خواهد بود. برای بعضی از ترکیبات ، فعالیت باقیمانده می تواند زمین را تقریباً برای همیشه عقیم کند.

علف کش ها

نکات مهم هنگام استفاده از علف­کش

اکثر این سموم برای حیوانات و انسان غیر سمی در نظر گرفته می­شوند، اما می­توانند باعث مرگ تعداد قابل توجهی از گیاهان غیر هدف و حشرات وابسته به آنها شوند، به خصوص در صورت استفاده از آنها به صورت هوایی

زمان­هایی وجود دارد که تنها راه خلاص شدن از شر علف های هرز مقاوم استفاده از علف­کش است. در صورت نیاز به استفاده از علف کش نترسید، اما در ابتدا روش های کنترل دیگر را امتحان کنید.

از کاربرد این سموم در روزهای بادی و نزدیک به آب های جاری خودداری کنید. همیشه هنگام استفاده از سموم شیمیایی از ماسک محافظ، دستکش و لباس های مخصوص استفاده کنید. هنگام اسپری علف کش ها، اطمینان حاصل کنید که کودکان و حیوانات خانگی در محوطه سمپاشی نیستند. فقط به اندازه نیاز علف کش خریداری کنید و آن را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

تاثیرات زیست محیطی علف­کش­ها

این سموم علاوه بر سمیت حاد ناشی از بلعیدن مقدار قابل توجه و سمیت مزمن ناشی از مواجهه محیطی و شغلی در دوره های طولانی مدت، سمیت گسترده ای دارند. برخی از آنها باعث ایجاد طیف وسیعی از عوارض سلامتی از بثورات پوستی تا مرگ می شوند.

تحت برخی شرایط ، علف کش های خاص می­توانند از طریق شستشو یا رواناب سطحی منتقل شوند و آب های زیرزمینی یا منابع آب های سطحی دوردست را آلوده کند. به طور کلی، شرایطی که باعث انتقال این سموم می شود شامل حوادث شدید مانند وقوع طوفان به ویژه کمی پس از استفاده از علف کش و خاک هایی با ظرفیت محدود برای جذب یا نگهداری علف کش ها است. خواص علف کش که احتمال انتقال را افزایش می دهد شامل ماندگاری (مقاومت در برابر تخریب) و حلالیت زیاد در آب است.

کیمیا کاران زرین مامطیر

اثرات اکولوژیکی سموم علف­کش

استفاده از سموم تجاری به طور کلی تأثیرات منفی روی جمعیت پرندگان دارد، اگرچه این تأثیرات بسیار متغیر است و پیش بینی دقیق آنها اغلب به مطالعات میدانی نیاز دارد. مطالعات آزمایشگاهی گاهی اوقات تأثیرات منفی بر پرندگان را به دلیل مسمومیت بیش از حد تخمین زده و مشکلات جدی را که در این زمینه مشاهده نشده بود، پیش بینی می­کند.

بیشتر اثرات مشاهده شده به دلیل سمیت نیست، بلکه به دلیل تغییر زیستگاه و کاهش فراوانی گونه هایی است که پرندگان از آنها به غذا یا پناهگاه استفاده می کنند. استفاده از این سموم در کشتزارهای مختلف می تواند باعث کاهش قابل توجه جمعیت پرندگان شود. حتی وقتی از علف کش هایی که سمیت کمی برای پرندگان دارند استفاده می شود ، میزان فراوانی بسیاری از گیاهانی را که پرندگان برای تغذیه به آنها تکیه می کنند، کاهش می یابد.

استفاده زیاد از این سموم در مناطق کشاورزی گرمسیری یکی از عواملی است که در کاهش سودمندی چنین زمین های کشاورزی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر نقش دارد. همچنین جمعیت قورباغه ها به دلیل استفاده از آنها در برخی مناطق کاهش یافته است.

چالش مقاومت نسبت به سموم علف­کش

در حال حاضر مقاومت علف­های هرز به یک نگرانی عمده در تولید محصولات زراعی در سراسر جهان تبدیل شده است. مقاومت در برابر این سموم معمولاً به دلیل عدم وجود برنامه های چرخشی و به دلیل استفاده مداوم از علف کش­ها در یک منطقه رخ می­دهد.

علف های هرز می توانند نسبت به چندین علف کش مقاوم شوند. از آنجا که بیشتر این سموم نمی­توانند همه علف های هرز را از بین ببرند، کشاورزان برای جلوگیری از توسعه علف های هرز مقاوم آنها را به صورت چرخشی استفاده می­کنند.

با اینحال از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ محققان ۱۳ گونه مختلف علف های هرز را کشف کردند که در برابر گلیفوزیت مقاومت ایجاد کرده بودند. اما از آن زمان تاکنون تنها دو مورد دیگر کشف شده است. علف های هرز مقاوم با مکانیسم های بیولوژیکی کاملاً متفاوت در حال افزایش هستند و فقط با مدیریت مناسب می­توان از این وضعیت پیشگیری کرد.

انواع علف­کش­های زرین سم

علف­کش استوكلر

این سم متعلق به گروه سموم کلرواستانیلید با اثرات غیرسیستمیک و انتخابی است که می­توان آن را به صورت پیش رویش و پیش از کاشت مورد استفاده قرار داد. استوکلر با جلوگیری از سنتز پروتئین از تقسیم سلولی جلوگیری می-کند و مانع سنتز اسیدهای چرب با زنجیره بلند می­شود. این سم عمدتا از راه اندام­های هوایی گیاه جذب می­شود ولی جذب آن از راه ریشه­های در حال جوانه زدن نیز امکان­پذیر است.

پس از مصرف این علف­کش گیاه دیگر نمی­تواند رشد خود را از سر بگیرد زیرا در پروتئین­سازی گیاه اختلال ایجاد می­شود.

بیشترین تاثیر این علف­کش بر علف­های هرز پهن­برگ است و اغلب اوقات برای کنترل گیاهان برگ پهن یک ساله در مزارع مورد استفاده قرار می­گیرد

علف­کش ستوکسیدیم

ستوکسیدیم (Sethoxydim) یک علف کش سیستمیک و انتخابی متعلق به سیکلوهگزان دیون است که به صورت امولسیون روغنی برای مقابله با علف های هرز نازک برگ در مزارع چغندر قند، پیاز و کلزا مورد استفاده قرار می گیرد.

ستوکسیدیم از سطح برگ جذب شده و به وسیله آوند چوب و آبکش در گیاه جابه جا می­­شود و در بافت مریستمی تجمع می­یابد. علف-کش ستوکسیدیم از فعالیت آنزیم کربوکسیلاز استیل کوانزیم A جلوگیری می­نماید. این انزیم دز یک مرحله از سنتز اسیدهای چرب فعال است. روی گیاهان پهن­برگ بی­اثر است. به این علت که در گیاهان مکان پیوند آنزیم (جایگاه فعال) متفاوت بوده و قادر به مهار این آنزیم نمی­باشد (به­خصوص در نقاط در حال رشد). در نتیجه این علف­کش­ها در نازک­برگ-ها موجب توقف رشد جوانه و ریزوم می­شود.

علف­کش اكسی فلورفن

علف­کش اکسی-فلورفن یک علف­کش تماسی, انتخابی و پس رویشی از گروه دی فنیل اتر می­باشد که برای کنترل علف­های هرز باریک برگ و پهن­برگ در مزارع پیاز توصیه شده است. این علف­کش پسس از سم­پاشی از طریق شاخه و برگ­های علف­های هرز جذب شده و با ممانعت از فعالیت آنزیم پروتکس در سلول­ها باعث مرگ علف هرز می­شود. حلالیت این ترکیب در آب کم بوده و ماندگاری در خاک (نیمه عمر علف­کش) 30 تا 70 روز می­باشد. پس از مصرف این علف­کش روی خاک, نباید سطح خاک را برهم زد, همچنین رطوبت خاک برای تاثیر اکسیفلورفن لازم است. بنابراین آبیاری به موقع یا باران برای این منظور مورد نیاز خواهد بود.

علف­کش پاراكوات

اين علف كش در بازار با نام تجاري گراماكسون Gramaxon 20% SLوجود دارد. پاراکوات علف‌كش تماسي و غير­انتخابي با اثر جابجایی که به غشاء سلولی وسیتوپلاسم آسیب وارد می­سازد. از گروه بي‌پيريديل­ها بوده كه براي كنترل علف­هاي هرز يكساله استفاده مي‌شود. پاراکوات به صورت فرمولاسيون محلول قابل حل در آب  (SL20%) بوده كه در تماس با خاك به سرعت بي‌اثر و غيرفعال مي‌شود ولي سريعاً توسط قسمت‌هاي سبز گياه جذب شده و سريع اثر مي‌كند. اثر تماسي آن مربوط به كاتيون پاراکوات است و آنيون‌هاي آن اثر ندارند. پاراکوات در گياه موجب توليد اكسيژن فعال مي‌شود.

علف­کش پرتيلاكلر

پرتیلاکلر یک علف کش انتخابی و سیستمیک متعلق به گروه کلراستامید است که برای مقابله با طیف وسیعی از علف های هرز باریک برگ و پهن برگ در مزارع برنج مورد استفاده قرار می­گیرد.

این علف­کش با مهار سنتز اسیدهای چرب با زنجیره بلند و جلوگیری از تقسیم سلولی گیاهان ناخواسته موجود در مزارع شالی را از بین می­برد. بدین ترتیب قدرت رقابت بین علف های هرز و محصول اصلی از بین رفته و رشد محصول اصلی در مزارع افزایش می­یابد.

علف­کش تری فلورالين

این علف­کش که با نام تجاری ترفلان نیز در بازار شناخته می­شود و به صورت مایع امولسیون شونده در دسترس است. این علف­کش با ورود به بذر جوانه زده علف هرز از تقسیم سلولی در هیپوکوتیل و همچنین از توسعه سیستم ریشه­ای جلوگیری می-نماید. تریفلورالین را باید قبل از کاشت و قبل از رویش­های علف­های هرز در سطح خاک پاشید و تا عمق 5-10 سانتی-متری خاک مخلوط کرد. بدین­ترتیب بذر علف­های هرز متعدد را پس از جوانه زدن از بین می­برد ولی روی علف­های هرزی که قبل از از پاشش آن در خاک سبز شده­اند تاثیری ندارد.

علف­کش فن­مديفام- دس ­مدیفام اتوفامازیت

فن مدیفام + دس مدیفام + اتوفومازیت علف کش تماسی، انتخابی و پس رویشی چغندر است و طیف وسیعی از علف های هرز پهن برگ یکساله را کنترل می کند. همچنین باعث توقف رشد تعدادی از علف های هرز باریک برگ می شود. فن مدیفام + دس مدیفام از گروه فنیل کاربامات و اتوفومازیت از گروه بنزوفوران می باشد.

فن مدیفام + دس مدیفام از طریق برگ های علف‌های هرز جذب می‌گردد. اتوفومازیت از طریق برگ و ریشه علف‌های هرز جذب می‌شود. رطوبت زیاد و گرمای مناسب سبب افزایش تاثیر فن مدیفام و دس مدیفام می‌گردد و اگر خاک دارای رطوبت مناسب باشد باعث افزایش تاثیر اتوفومازیت خواهد شد.

علف­کش هالوكسی فوپ آر متيل

اين علف كش در بازار با نام تجاري گالانت سوپر (Gallant Supper 10/8 EC) وجود دارد. علف‌كشي از گروه ۲ و ۴ آريلوكسي فنوكسي پروپيونيك اسيد است كه براي كنترل پس رویشی طيف وسيعي از علف‌هاي هرز باریک برگ يك ساله و چند ساله در زراعت‌هاي پهن برگ و باغات به كار مي‌رود.

گالانت سوپر موجب مختل شدن آنزيم سازنده اسيدهاي چرب شده و به دليل فعاليت باقيمانده آن در خاك، علف­هاي هرزي كه ديرتر جوانه مي‌زنند را نيز كنترل مي‌نمايد. اين علف كش‌ انتخابي و سيستميك بوده و سريعاً از طريق كوتيكول گياه جذب مي‌گردد و بلافاصله از برگ­ها به نوك ريشه و ريزوم­ها انتقال مي‌يابد.

علف­کش تو فور دی-MCPA

تو فور دی-MCPA علف­کشی است هورمونی, انتخابی و سیستمیک که برای دفع علف های هرز پهن برگ در مزارع غلات، نیشکر وذرت به کار می رود.این ماده هورمونی با خاصیت سیستمیک خود پس از سمپاشی به سرعت توسط برگ وساقه علف-های پهن برگ جذب و به اندام های مختلف آن منتقل شده، باعث رشد سریع وغیر قابل کنترل آن می شود، ونتیجه آن تنفس علف هرز با سرعت بیشتری انجام گرفته ومواد غذائی موجود در گیاه تحلیل می رود، واین عمل باعث مرگ علف می گردد. تو فور دی-MCPA بر روی غلات، نیشکر، وذرت وهم­چنین علف­های هرز نازک برگ اثر سوء ندارد زیرا خواص فیزیولوژیکی این گیاهان مانع جذب آن می گردد.

علف­کش بنتـازون

اين علف كش در بازار با نام تجاري بازاگران Basagran %48 SL وجود دارد. بنتازون علف كشي است تماسي و انتخابي كه عمدتاً از طريق برگ جذب مي‌شود و به صورت پس رویشی (Post emergence) بر روي علف­هاي هرز سبز شده موثر بوده و تاثيري بر روي علف­هاي هرزي كه پس از سمپاشي سبز شوند ندارد. نحوه عمل اين سم بدين صورت است كه بعد از سمپاشي از طريق برگ، ساقه و ريشه جذب شده و طي مدت ۷ تا ۱۰ روز (با توجه به دما، رطوبتي نسبي محيط، سن علف­هاي هرز، لطافت و شادابي آنها) با مختل نمودن انتقال الكترون در فتوسنتز و مهار سنتز كلروفيل II باعث مرگ علف­هاي هرز مي‌گردد. از علائم تاثير اين علف كش بروز تغييرات مورفولوژيكي مانند سفيد شدن و زرد شدن برگ­ها مي‌باشد.

کیمیا کاران زرین مامطیر

علف­کش گلایفوزیت

گلایفوزیت علف-کشی سیستمیک و غیرانتخابی است که در بازار با نام تجاری رانداپ وجود دارد. گلایفوزیت علفکشی از گروه اسید فسفونیک (نمک ایزوپروپیل آمین) است که برای کنترل کلیه گیاهان هرز (نازک برگ و پهن برگ) یک­ساله و چندساله در باغات و زمین-های زراعی و غیرزراعی به صورت مایع قابل حل در آب فرموله میشود.

این علف کش توسط برگ و ساقه سبز گیاهان جذب شده و از طریق سیمپلاست و آپو پلاست به بخش های مختلف گیاه منتقل می شود. برای کنترل علف­های باریک برگ چند ساله باید زمانی از این سم استفاده کنید که حداقل در مرحله ۴ تا ۵ برگی بوده و ارتفاع آن­ها حداقل به ۱۰ سانتی­متر برسد.

علف­کش تیوبن کارب (ساترن)

علف­کش ساترن, علف­کشی سیستمیک و انتخابی از گروه تیوکاربامات است که برای کنترل علف­های هرز مزارع برنج مورد استفاده قرار می­گیرد. این علف­کش بازدارنده سنتز پروتئین اسید چرب و فتوسنتز می­باشد و از رشد جوانه انتهایی جلوگیری می­نماید. این علف­کش به راحتی از طریق خاک جذب ریشه شده و خیلی کم در معرض ابشویی قرار می­گیرد.

ارتباط با ما:

درس دفتر مرکزی :

تهران خیابان شهید بهشتی- خیابان قائم مقام فراهانی،کوچه ششم، پلاک 6-طبقه 3

تلفن تماس :

021-8795

فکس :

021-88715459

آدرس کارخانه :

مازندران بابل جاده گنج افروز بابلکنار ناحیه صنعتی درونکلا شرقی

تلفن تماس :

011-32535101-3

فکس :

011-32535104

ایمیل :

Info@kkzm.ir

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات


آفات برنج

آفات برنج

آفات پسته

آفات پسته

بیماری مرکبات

بیماری مرکبات

بیماری ­های خیار

بیماری ­های خیار

قارچ کش

قارچ کش

کنه کش

کنه کش

دسته بندی


    پروژه ها


    اطلاعات تماس


    ساعات کاری


    شنبه
    8:00 تا 16:00
    یک شنبه
    8:00 تا 16:00
    دو شنبه
    8:00 تا 16:00
    سه شنبه
    8:00 تا 16:00
    چهار شنبه
    8:00 تا 16:00
    پنج شنبه
    8:00 تا 14:00
    جمعه
    تعطیل